2015

I början av året skrev jag ”Någon i mitt flöde la ut en bild med texten i versaler: ”2015 won’t change unless you do”. Och är det nåt jag vet så är det: Jo. Livet vill nånstans själv. Det är inte vi som styr hela tiden, inte bara vi som skapar. Livet är inte ett blankt A4 som jag fyller med önskelistor som slår in. Livet är bortom allt det där det undermedvetna, en riktning ibland, paus ibland, väderomslag, omständigheter, tur, ödet, otur. Det är generöst ibland och snålar som fan ibland. Och även om inte jag ändrar nånting under 2015 så nog kommer livet göra det, det liksom vill nånstans själv, allt hänger inte på mig. Lite såhär som när Borås Tidning haffade mig på gatan för ett tag sen för att fråga om jag skyddade min bankomatkod och jag svarar: Nej. Händer det så händer det. Men är det inte lite så det känns? Man kollar sig över axeln, luftskriver varannan siffra för att förvilla och lägger hela handflatan över koden och nog fan blir man rånad ändå. Och tvärtom.”

Och jag kan konstatera att trots att 2015 bjudit på minimalt med listor, tid för eftertanke, skrivande och reflektion så tog mig livet någonstans ändå.

Det blev en altan på morgonsolsidan med hjälp av Enholm och cementblandaren. Det blev en 1.5-kilosvalp som virvlade in i våra liv i februari och vännen Annelie på köpet och i början mycket funderingar på riktning och lust.

I mars avbröt jag min mammaledighet och hoppade på ett vikariat som ungdomskonsulent/fritidsledare/projektledare som jag kom att jobba med till årsskiftet. Min måhända naivitet och och långtgående förståelse för förtryck och diskriminering och sociala strukturer och pepp för att förändra världen mynnade ut i lite mer cynism, axelryck och att man kan vara en jävla idiot ändå. 2015, året då jag blev ännu mer trött på män. Och män i grupp. Och förutom axelrycken och stånga-huvudet-mot-betongväggen ett par riktiga guldkorn till människor som alltid kommer att stanna i mitt liv och tusen lärdomar rikare.

2015 var premiär för målarkurs i vedic art, det var Jessica Svanljung-kurs, Siv Svendsen-kurs och HtM-tävling med uppflytt till klass 2. Våren 2015 kompletterade vi tomtens agilitybana med att innehålla fem knallrosa hopphinder, en gunga, ett A-hinder, två tunnlar och ett slalom. Ellie firade 1-årskalas och Skryt gick valpkurs.

Sommaren blev agilityworkshop med Vilja och Hippie och sen en hel sommar full av husbilsliv, agilitytävlingar, MT, bruksspår och fricamping. Hela familjen, husbilen och friheten att åka exakt vart man vill. Perfekta grustag. Bad. Kvällssol. Långa spår. Kaffe på säng. Så fulländat på alla sätt och vis. Vilja avslutade säsongen med att plocka en hoppklasspinne i Tånghallens novemberrusk och göra ett godkänt anlagsprov i viltspår timmarna innan världen täcktes av snö.

I september råkade jag bli störtförälskad i en bordercolliegrabb från Irland och kunde inte göra annat än att plocka hem honom.

Under försommaren åkte jag också på en tripp till Berlin med en person jag bara träffat en gång. Feströk, graffitigränder och stadspromenader i dagarna tre. Udda och väldigt roligt upplägg.

Den orangea irländaren posterboy för Hotel Pigalle och vi spenderade en rolig dag bland champagne och mönstertapet på ett av Göteborgs finaste hotell.

På slutet av året gick jag, Vilja, Hippie och corgiligan superrolig sökkurs för Git Jering i de lerumska skogarna, drack ljummet termoskaffe och njöt av att se hundarna skogsarbeta. Köpte en fyrhjulsdriven pickup-bil och fick på slutet av året en nytändning i vallningen.

2016 kommer börja finfint med revyföreställning, premiärfest, vallning för världens bästa Jonas G i Skåne, finfika med Mia, premiärbesök hos ett medium och bröllopsgalej. I januari är jag tillbaka på mitt vanliga jobb som kulturstrateg med nygamla utsikter och är det något jag hoppas för 2016 är det kanske lite mer tid att ta in. Och lite mindre av… ingenting. Så ekvationen för 2016 verkar inte heller gå ihop, men nu kör vi.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

