Finsk pepp, mandelkubbar & livsuppehållande, filmdragerade tabletter

Torsdag och fredag var det dags för kurs för goda, finska Jessica Svanljung på Göteborgs Hundarena. Jag hade sett fram emot att gå med Vilja men eftersom hon inte är helt igång efter vilan och jag var yppig men gråblek efter att ha blivit invaderad av främmande bakterier föll beslutet på att vara observatör, dricka kaffe och umgås med vänner. I efterhand ett mycket gott beslut eftersom jag på fredagsförmiddagen fick sitta av ett par timmars väntetid i suktan efter livsuppehållande, filmdragerade tabletter på en vårdcentral någonstans i västsverige.

Jessica som instruktör är rak, tydlig och tar kommando. Det är inte så mycket diskussion om potentiella millimetrar och personliga kriterier utan det flyger ömsom ”JAAAA det var bra!!” på klingande finlandssvenska eller helt sonika ”Nä det var dåligt! Belöna inte!”. Ganska skönt när man är på kurs och har mycket att tänka på att någon helt enkelt hugger tag i ratten och styr lite. När jag såg Jessica och Christa träna första gången på det extremt roliga tillställningen Obedience Rules fascinerades jag av hur mycket deras hundar stack ut från resten – det var massa fart, rejäla kommandon, träningståliga hundar, mycket tryck och flera plan B. Om de svenska lydnadstränarna har en perfekt Plan A har finnarna minst två väl inövade Plan B i fickan att ta fram för att rädda poäng. Medan vi i Sverige tycks ha en förkärlek för att göra om hela momentet om det strular drar finnarna tjurigt i handbromsen och hjälper eller rättar hunden mitt i och gör om tills det blir rätt. Inte alls på samma sätt så rädda för att ”förstöra” moment som en del av oss är här – precis som de också är snabbare med att sätta kommandon på inte färdiga moment. Om det är apportering vi jobbar med heter det liksom ”apport” i finska Jessica-mått mätt, och inte slaskkommandon som ”varsågod”, ”ja!” eller ”kör” i all evighet.

Hon pratade såklart om massvis med saker men det som jag tar med mig till min framtida träning är att:
1) kommendera dig själv! Vänj hunden vid att ett skrålande ”kommendera!” inte betyder något och kan vara ett normalt inslag i träningen.
2) var inte rädd för att utmana hunden i träningen med fejkkommandon eller utföra en fjärr i vid konen till apparaterna till exempel. Jessica menade att alla hundar mår bra av att mer eller mindre kunna sålla bort och verkligen lyssna. Min och Viljas lydnad är fin men skör, jag ska inte vara rädd att bygga upp lite mer tålighet.
3) träna utan belöningar då och då.
4) var inte rädd för att hjälpa hunden med extra kommandon eller beröm inuti moment för att få fram det du vill ha.
5) var inte rädd att köra ett moment eller en del flera gånger – vi måste lära dem att tåla att det blir fel och jobba sig igenom det.
6) använd tydliga kommandon – bara för att man har en het hund behöver man inte stå och viska fjärrskiftena. ”Tänk om det blåser en dag” som Jessica sa ;)
7) träna med mycket grejer på plan – både extra rapporter, belöningar och koner utställda.
8) rama in den unga hunden ganska snabbt och styr upp hur det ska se ut mellan moment och i paus etc.

Eftersom jag inte orkar gå och hämta mitt anteckningsblock minns jag inte om det var något mer jag absolut inte fick glömma att komma ihåg;), men allt som allt lämnade jag kursen med en rejäl dos träningssug och den känslan är den bästa. Ihop med fri tillgång till kaffe, chokladmuffins med smet i, trevliga kursare och som alltid superfin hall på hundarenan blev det två toppendagar.

Idag fyllde Vilja sex år och vi firade på bästa vis med HtM-träning, snöpromenad och tuggben. Imorgon blir det två timmars träningstid i hundarenan med Yoghurt-Mia 3021307-inline-fb-thumbsup-printpackaging

10968377_10153001938385791_862237968932060710_n 10929951_10153001938155791_779098875281266279_n 10410252_10153001938375791_8581449192394920_n 10959824_10153001937720791_4576162928323630647_n

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

