There is a time and place for decaf coffee. Never and in the trash. Om vallning, lydnad, agility och vidare.

”Mycket nu” som pensionärer säger när de både ska komma ihåg soptömningen och posta ett brev. Härom dan var jag på vallhundskurs för James McGee (VM-vinnare 2011) i Kungsbacka. Tydligen såg jag – enligt säkra källor – ”för cool ut för att vara så kass” när jag entrade hagen :-p så första passet blev ganska osynkat. Vi jobbar ju på med grundträning såsom gå med djur, bygga självförtroende, våga gå i trånga utrymmen, vara cool även i situationer med springa får och stim etc och dagens uppgifter blev för svåra för oss med för långa avstånd, hämt och drag. Första passet blev ganska kass med tappat huvud och spring och jag kände mig orättvis mot Vilja när jag plötsligt skulle kräva att hon skulle hålla ihop sig och ta kloka beslut i alldeles för svåra situationer. För mig: låsa sig och ta fel på höger & vänster = olydnad. Tappat huvud = övningen är för svår och inte en situation där man kommer vidare genom att bara lägga tryck på hunden. Hon är en mjuk och fin hund som vill vara till lags och göra rätt så min analys är att hon framför allt behöver bygga självförtroende och bli tryggare med att läsa djuren. Men whatever, bara att gå vidare. Andra passet gav vi oss in i rundfålla och tränade på att våga gå rakt mot huvudena, trycka djuren mot staketet och lyssna och lyda även när hon känner att hon tappar kontrollen, vilket gick bra även om hon inte riktigt hade rätt känsla i kroppen.

Imorgon ska jag och Irene på en heldag till Jonas Gustafsson i Skåne som – trots att han hintat att vi inte kanske är ”snabbaste mopederna på kajen” ;-) – brukar ha gott tålamod med våra funderingar och lägga upp spännande uppgifter som verkligen utvecklar hunden i att kommunicera med djuren, ta kloka beslut utan ständiga kommandon och som ser bortom att bara placera hunden rätt på banan. Jag vill också kunna lägga in en snus, skicka hunden på ett fyrahundrameters totalt dolt hämt och ta på mig regnstället utanför staketet under tiden :-p

Härom veckan privatlektioner i agility med Hippie och lydnadsträning för både Emelie och Susann med Vilja. Vittringen har börjat lossna med Vilja och vi har en plan för de flesta moment och delmoment och Hippie börjar bli redo för i alla fall hoppklass (anmält till tvådagarstävling i början på juni :o ). Idag träning med tjejerna på Lerum BK med Y&B. Tränade dock bara på det som är kul (apportering, ruta, fot) och inte på det som är tråkigt (gruppmoment, avslut) vilket gjorde att allt gick asbra :-p Dock skulle vi behöva en kampanj på just avslut i både inkallning, apportering samt säkerhet i gruppmomenten men jaja. Igår också vallningsträning med Hippie på Kalotes. Hon var lugn och fin och jag tog mig i kragen och började lägga in höger- och vänsterkommandon så vi får nån vettig styrning och kan börja ta oss från A till B vilket ju känns ganska grundläggande ;-).

Fy fan vad jag älskar att vara nörd igen! Slögoogla, äta cupcakes och hasa runt i mysdress är inte riktigt min grej. Over & out!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

