Vallning för Jonas Gustavsson, MH i Skara & sorken som bet av telefonkabeln.

Bloggorden har varit obefintliga ett tag – dels tog den fantastiska semestern slut lika obönhörligt som abrupt, dels har högvis med tid istället ägnats åt tapetsering, second hand-fyndande och hemmafix och dels grävde nya grannen entusiastiskt av vår telefonkabel i en amatörs i teorin fläckfria husbyggariver varpå därefter en sork fortsatte gnaga kabeln i bitar.

Jag & Vilja och Irene med Tim & Jackpot var härom veckan på skånetripp ner till vallningsgurun Jonas Gustavsson på privatlektion. Jag hade glömt att det blåser i Skåne och klädd i bruksbyxor, lydnadsväst & långärmat fick jag erfara att det blev ganska kallt ihop med spöregn på tvären och tolv grader på de skånska slätterna. Jonas var i alla fall helt min typ – låt hunden vara på benen och kommunicera med djuren, träna in nyanser istället för att lägga hunden i tid och otid, förebygg inte fel hur länge som helst utan hantera dem när de dyker upp så att hunden vet vad som gäller, om hunden blir vid i utgångarna kalla in med namn och ge nytt höger/vänster-kommando, möt upp i upptaget för att dämpa om hunden blir för springig, kliv in i hundens synfält för att korrigera fel attityd, låt hunden gå med djur utan för mycket direktiv och annat matnyttigt. Han påtalade också vikten av att hunden själv kommunicerar med djuren – då kan den själv dämpa springiga får, flankera när det behövs etc. Väldigt mycket hands on-träning med fokus på praktiskt arbete. Som Jonas sa: ”jag kan också placera min hund på rätt plats, men det är inte vallning…”. Vilja är så himla fin att valla med – mjuk, extremt öppen och villig att vara till lags och stressar inte iväg djuren. Det vi behöver träna på är att gå med djur, självförtroende i närarbete, inte bli för springig i utgångar och upptag och att det inte är farligt att pusha på djuren lite mer. Hippie å sin sida fick härom veckan valla på storflock på öppen äng utan några direkta kommandon i ambition att lösa upp henne lite från all fösträning och ligg – gå fram – ligg – gå fram fjorton varv i tjugofemman. Hon blir mycket bättre på storflock, utan staket och när det finns lite drag, som om hon vet att tre får, staket och tjugofemman är på låtsas. För att få lite ny inspiration är vi anmälda till Peter Bengtsson-kurs på Kalotes Kennel i november, jag och lillhipp.

Hippie var också sent omsider och gjorde MH på Skara Brukshundklubb förra helgen. Jag trodde hon skulle ha mer reaktioner och humör men hon överraskade med att vara hur cool och balanserad som helst. Social, lekfull, inga hotbeteenden, inga rädslor på varken dumpe eller skrammel – stannar bara kort och kliver direkt fram själv för att undersöka saken utan hjälp, när jag kopplar loss henne vid spökena bakspårar hon bort till skjulet där de kom ifrån men kommer glatt och hälsar när jag hejar på spöket. Springer på lilla bytet båda gångerna, springer till figuranten på avståndsleken, hälsar glatt på testledaren, lätt att hantera, leker med både mig och andra. Skotten hade jag bestämt innan att jag skulle avstå. Domaren sa på slutet att ”det finns bara ett fel – hon har helt fel ägare” och jag tänkte förfärat att ”VAFAN..! Så dåligt skötte jag mig väl inte!?” men det visade sig att han velat haft henne själv, haha! Kul att ha det gjort och ännu mer kul att Hippie tyckte det var roligt, var coolast i skaraborg och fixade det galant.

Andra typiskt bra grejer som hänt är livsanalysfika med polis-Alet på Fröken Olsson, fikadejt med Elisabeth i Haga och sconesfrukost & plaschshopping med Kei i Alingsås. Vallning i spöregn och tre timmars väntan och sexhundrakronor senare för att se en hund träffa låtsasspöken måste i mitt liv uppvägas av dynamiska stadsgator fulla av tanter och tragik, sommar i P1, en man som heter Ove, klipptider, mönstertapetsering och shoppinglusta. Mixen. Jag är inte hundnörd. Jag är nörd. All in på allt, högsta volym på livet. Det finns inget att spara.

Lite mobilbilder från semestertripp till Alicante, hemmafix, hundgårdsbygge och annat.

Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.35.19 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.35.09 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.34.56 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.34.40 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.34.15 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.33.43 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.33.21 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.32.57 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.32.36 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.32.25 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.32.10 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.31.52 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.31.31 Skärmavbild 2013-09-06 kl. 13.31.21

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vallning för Jonas Gustavsson, MH i Skara & sorken som bet av telefonkabeln.

  1. Sofie skriver:

    Tror nog ja sagt det för. Men fysjutton vad jag gillar ditt sätt att skriva, och din inställning till livet.!

Kommentera

