Öppet kärleksbrev

Jag älskar dig vanvettigt för hur du går och småpratar med hundarna när du tror att ingen hör, för hur bekymrad du ser ut när jag mår dåligt att jag börjar skratta bara därför. För hur allvarlig du ser ut när du dricker kaffe, för hur du plötsligt kan lysa upp när du kollar på mig. För att vi funkar precis likadant, för att inget någonsin är ett problem. Jag älskar dig för att du inte har tusen frågor om vad jag har gjort, ska göra, vill göra och varför. För att du tvingar mig att ringa hyresgästföreningen när jag inte har lust. För att ditt skägg sticks, ditt hår är mjukt och dina händer varma. För att du kan skratta åt att Hippie ätit upp dina träskor och leker hela havet stormar i soffan och bäddar om med din finkavaj. För att du säger ”men han var ju ändå snäll” till och med om ökända diktatorer – för att du så gärna vill hitta något vänligt i allt. För att du lyssnar alldeles lagom bara med ett halvt öra när jag ältar och lyssnar helhjärtat när det är viktigt. För att du säger ”visst har vi det gött!” minst en gång om dagen och är helt okomplicerad. Jag älskar dig för att du hade tusen pärmar, ett jättekrångligt bokföringsprogram och sparade alla privata kvitton i en pärm märkt med en ledsen gubbe – utan att veta varför. Jag älskar att vi kan kommunicera med varandra i periodiska systemet, i programmeringsspråket brainfuck eller genom karaktärerna i Farmen. För att du inte är snarstucken, svår eller komplicerad, för att du inte dömer människor, för att det inte är viktigt med klass, kläder eller ursprung, för att du har träskor inomhus och visslar. För att vi har provat att bo trångt i lägenhet, bott stort i hus, haft städat, stökigt, rest, varit hemma och trötta efter jobbet och att det oavsett varenda gång fortfarande känns precis exakt rätt. Strax ett halvt år under samma tak och lika länge i varandras liv och aldrig har jag varit så hemma som i din famn. Jag älskar dig för att när vi tänder en brasa, kollar ut genom fönstret, slött kastar ICA MAXI-grodan med pipljud över vardagsrumsgolvet och dricker vardagsliv saknar jag precis ingenting.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Öppet kärleksbrev

  1. Anna skriver:

    Det finaste jag läst på år & dar, blir glad ända in i hjärteroten. ♥

  2. Malin skriver:

    Men åhhh <3

  3. Nicklas skriver:

    like

  4. Tytti skriver:

    Wow!

  5. Anonym skriver:

    Håller med Anna! Det känns låångt in i hjärtat och man blir väldigt tagen av Din ”kärleksförklaring”. Fortsätt att ta’ hand om varandra på samma ”varma” sätt. Många haggs!!! ;)

  6. Åh, nu grät jag en skvätt för att det är så vackert skrivit (men så är jag ju också lite extra sentimental just nu…)

  7. mackan skriver:

    Åh Elin! Det var de finaste ord jag läst! Tårarna sprutar och jag känner spontant en stor kärlek till er båda ! Må ni leva lyckliga i alla dagar – alltid!

Kommentera

