Ånger :-(

Idag efter jobbet kastade jag håglös i mig ett Wasa-knäckebröd från Statoil, snabbrastade hundar på låtsasberget utanför, öppnade en påse nötter, hällde upp ett glas vin i snygglasen från Designtorget och dök ner i ett hett bad. I alla tankar bland appaloosahästar, får, trashgårdar utan bygglov långt-ute-i-ingenstans, jobbyte och vad man egentligen skulle ångra av ovanstående kom jag att googla på saker som människor ångrar på dödsbädden. För inte är det väl att man klippte av sig håret, skaffade en hund till (eller fyra), köpte hästar med lyckliga gnägg och snälla mular, att man vågade?

Hittade en artikel om den australienska sjuksköterskan Bronnie Ware i The Guardian som skrivit boken The Top Five Regrets of Dying. Under flera år i den palliativa vården samlade hon ihop folks reflexioner på dödsbädden och listade de vanligaste orsakerna till ånger. Sakerna var följande:

1. Jag önskar att jag hade modet att leva enligt mina egna drömmar, istället för att leva så som det förväntas av mig.

This was the most common regret of all. When people realise that their life is almost over and look back clearly on it, it is easy to see how many dreams have gone unfulfilled. Most people had not honoured even a half of their dreams and had to die knowing that it was due to choices they had made, or not made

2. Jag önskar att jag inte arbetat så hårt.

This came from every male patient that I nursed. They missed their children’s youth and their partner’s companionship. Women also spoke of this regret. But as most were from an older generation, many of the female patients had not been breadwinners. All of the men I nursed deeply regretted spending so much of their lives on the treadmill of a work existence.”

3. Jag önskar att jag hade haft modet att uttrycka mina känslor.

Many people suppressed their feelings in order to keep peace with others. As a result, they settled for a mediocre existence and never became who they were truly capable of becoming. Many developed illnesses relating to the bitterness and resentment they carried as a result.”

4. Jag önskar att jag hållit kontakten med mina vänner.

Often they would not truly realise the full benefits of old friends until their dying weeks and it was not always possible to track them down. Many had become so caught up in their own lives that they had let golden friendships slip by over the years. There were many deep regrets about not giving friendships the time and effort that they deserved. Everyone misses their friends when they are dying.”

5. Jag önskar att jag hade unnat mig att vara lyckligare.

This is a surprisingly common one. Many did not realise until the end that happiness is a choice. They had stayed stuck in old patterns and habits. The so-called ‘comfort’ of familiarity overflowed into their emotions, as well as their physical lives. Fear of change had them pretending to others, and to their selves, that they were content. When deep within, they longed to laugh properly and have silliness in their life again.”

Citaten från Bronnie Wares egen blogg.

Lite att tänka på, för oss som fortfarande har dagar kvar. Live and let live!

Länk till The Gudardian-artikeln: http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2012/feb/01/top-five-regrets-of-the-dying

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ånger :-(

  1. Sofie skriver:

    Tummen upp för detta, tänkvärt.!

  2. Mia skriver:

    Som ett av mina motton i livet: Hellre ångra det jag gjort än det jag aldrig vågade göra! Fast allra helst lever jag helt utan ånger och ångest ;)

  3. Kei skriver:

    <3 från lite längre bort än Högsbo.

    • Hippyland skriver:

      <3 tillbaks från Arendal, espresso med massa mjölk & Askes prickiga flickvän

      • Kei skriver:

        Här dricker man tydligen Cà Phê med sötad mjölk. Men det är gött. Kontrast & perspektiv. Även lite motljus & kärlek.
        Gött som sagt. Saknar technoräven.Och technoräven saknar sin prickiga tjusiga tjej.

Kommentera

