Falla fritt.

Sitter och blinkar in i skärmen till Bo Kaspers dröjande toner. Känner mig rastlös, ihålig och hel på samma gång. Längtande och stygn av… otillräcklighet, tid som går för långsamt, för fort. Ett ständigt producerande, skapande, styrande, stöttande, samordnande och allt jag längtar till är att vara konsument, göra-ingenting, stirra i taket en hel förmiddag, ta emot, att känna att det ordnar sig utan mig, att ramarna är satta, att det är jag som får falla. Känslan av att det är någonting i detta som är fel, och att det är jag som reproducerar det. Vi ljuger båda två och jag kan inte ifrågasätta dig när jag själv berättar om inget och utelämnar allt. Sammanhangen haltar och jag står i fronten och tar alla smällar, avvärjer katastrofer, sprudlar av idéer, slocknar fort. Jag längtar efter en annan roll som aldrig tycks bli över.

Och som i Halleluja liksom säger jag det:

Vi är inte enbart åtskilda!
När vi lägger oss ner lägger vi oss mot samma ner
När vi drömmer om att sväva över jorden är det
samma jord, samma över samma sväv vi spinner
fram tunna trådar ur vår drömväv med.

Vi är inte enbart åtskilda.

Jag måste försöka sluta överbrygga alla klyftor, fylla alla hål, bygga alla broar själv. Lita på att saker hänger ihop, att allt har sin tid. Vila i att saker rör på sig även när inte jag springer i skytteltrafik. Att saker blir till och omformas utan min insats, att fröet inte växer fortare för att jag vattnar det mer. Bara en sån sak.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Falla fritt.

  1. Åsa skriver:

    Kram på dig!!

  2. Malin skriver:

    Hoppas du lyckas skapa dig den rollen som har både stirra-i-taket och sprudlar av idéer i samma!

Kommentera

