2012. Personbästa i kaos.

Med hemmagjort mint- och pepparkakssnus, en dubbel espresso och regntunga, gråvita skyar utanför känns det som en bra dag att titta tillbaka på året.

Januari – bor i Vårgårda i ett renoveringskaos. Badrummet blir till av omkullfallet kakel i brokig färgskala, lediga dagar tvättar jag fogdamm från kakelplattor och målar trappräcke fastän jag visste så väl att det egentligen var annat som på riktigt behövde lappas ihop. Just då är vi starka som fan, vi känner nästan inget alls. Jag, Mia, Hippie och Lyxa sitter i rasmontern på MyDog och Y&B-tränar i mobilljus. Lär känna kommunala Bordellmamman Å som visar sig få en avgörande roll som fin, klok och vis jour- och vardagsguide under året. Går grundkurs för tävlingshunden med Hippie för Mona K och besöker hillbillystället Allasporters center i Boxholm och tränar agility med alingsåsgänget där vi bjöds på pulvermos och motorolja blandat med öl. Tar beslut som inte går att ångra och försöker jonglera jobb, förändringar, renoveringar, unghundträning och obönhörliga slut.

oIMG_1970 oIMG_9353

Februari – byter landet mot stan, villa mot lägenhet fyra-trappor-upp-utan-hiss, samboliv mot ensamliv. Tre hundar mot två och land och rike runt med tusenplaner mot inköpslistor med billigaste konserven. På nåt sätt var det oundvikligt. Inleder en initialt fin vänskap som tycks gränsöverskridande kravlös och roligt okonventionell. En relation som emellertid utvecklade sig till att vara stundtals djärv och rolig och stundtals bara blev ledsamt platt och hjärtlös. På slutet av året övergick den ganska plötsligt till någon form av sinande och alltmer sporadisk fiskgratäng- och teneriffarelation mellan åtta och fem, otaliga erfarenheter rikare. Second hand-shoppar, äter kolapaj på Kafé Vanilj, ser Simon och ekarna, åker på Kungälvsroadtrip, äter sushi, ananaspaj med syster, gör getostknyten och försöker gilla stadslivet och livet i flyttkartonger.

oIMG_3121 oIMG_2259

Mars – det glappar mellan förväntningar och givna möjligheter. Jag värmer plättar i durkslag och blir biten av spisen. Det verkar alltid fattas något för fullbordat – och ibland till och med för tillräckligt bra. Jag hankar mig fram i livet fram med diverse låtsaskaffe i pulverform och tänker optimistiskt att ”jomenvisst – lite som på camping eller så”. Måttet var nog emellertid rågat när jag en marsdag insåg att mjölken var slut och apatiskt rörde ihop en kopp pulverkaffe med sempers pulvermjölk emedan jag stirrade ut på lägenhetskomplexen och den jämngrå himlen. Som en skänk från ovan anlände en lyxmaskin från Knivsta och Ernholm med meddelandet ”köp en kaffebryggare sommarkatten!”. Det blev ett hav av glada tårar. Tränar agility med Kei och kelpien och bjuds på finfin linsgryta. Jobbar på TUR-mässan som bjuder på allt ifrån socialt korrekt mingel till holländskt amarettoskum på sked och ser en sidenutställning som enligt konstnärens utsago var inspirerad av citat ”naturen, Kina & mars” (wtf). Blir hånad av den kollektiva tvättstugan och provar livet med parkeringsregler: https://hippyland.wordpress.com/2012/03/26/att-bli-jagad-av-en-alg-vs-att-hantera-en-tvattmaskin-helvete/. Omprövar principer, proportioner och definitioner jag sedan länge hade lagt i mappen Tvärsäkert och Orubbligt. Slår tröttförvirrat igen boken för att inse att x inte är lika med y. Att det aldrig har varit det. Och att det kanske inte ens är viktigt. Inser att Helvete skorna är för små, världen större.

aIMG_4489 bIMG_5711

April – går fantastisk hoppteknikkurs med Hippie för snygga och kompetenta Vappu Alatalo där viss dramatik uppstod på väg till flygplatsen när Dan bröt benen, började flasha med sin check engine-lampa och protesterade varpå Vappu försökte lugna mig på finskt, pedagogiskt vis emedan jag på engelska försökte förklara att jag ”är lite katastrofalt lagd när det kommer till praktiska problem”. Är på budgetmöten med kommunala giftäpplen. Träffar min gamla universitetslärare Håkan på Le Petit Café som absolut ville hållas underrättad om det suspekta EU-finansierade upphottade vandringsledsprojektet och verkade gilla min idé om att skriva en bok med titeln Det sociala livets elementära former 2. Firar påsk med kollega, får kallduschar av livet, äter lax med lök på, ser halva filmer och somnar i soffan, pratar bråddjup med Sara på Temple Pub, gör sås på recept, går vättlefjällsmilen med nybekanta, lindatelefonpratar, handlar murgröna och vattnar den, premiäräter ål vilket var ”gott – ungefär som kassler”, dricker billigt vin, äter rosenrot och står sedan ”ensam och pilsk på plan 2″ i väntan på turistchefen samt vinner andrapris-all-time i mekanisk tjurridning. Jag och Kei medverkar i ett körbattle via Musikhögskolan, vinner och köper en segergeisha för två kronor. Jag förutsätter uppenbarligen alldeles för ofta att det är högt i tak, att människor är raka, öppna, ärliga, toleranta och konfronterar frågetecken. Inser besviket att man visst ofta hellre fikar ihjäl dem. Bottenmålar en träbåt, har tjära på blåstället, umgås med havet samt klipper min lugg till något som till och med min försynta mor uttryckte ”ser ut som en asiatisk rishatt”.

aIMG_4572 oIMG_4564

Maj – jag försöker rätta mig i ledet och spenderar maj mer än vanligt utan solglasögon, mögliga kaffekoppar och asocialt chokladbollsätande framför mejlboxen för att istället till synes otvunget konversera kring fiskgratänger med eller utan löjrom och den där resan till Teneriffa med en pooltemperatur på alldeles lagom varken eller. Jag sitter i allvarliga samtal, snyter mig om näsan och får tafatta men välmenta klappar på axeln. Och försöker sen i den där apelsinska ”sometimes you just have to pick yourself up och carry on”-andan bara gå vidare, även om det utan överdrift inte skulle kunna betecknas som min starkaste sida. Firar en stillsam valborgsmässoafton i det endimensionella sällskapet av en handfull smörgåskex och en första maj på en uteplats med hundratio nyfikna grannar och en välsmakade kopp irish coffee vars grädde andäktigt vispades med nya RUSTA-elvispen. Provar en session japansk reikihealing till panflöjtsmusik i villakvarter i Floda. Testar att sätta eld på märgben och möjliga köttbullar-från-jul i ett matlagningsförsök på fel platta. Tittar på katter i skåne och köper ”högkvalitativt rostbröd”. Träffar nya bekantskaper i baren på Gothia Towers som deltagit i spanska melodifestivalen och obekymrat bjuder på drinkar med välkrattade grönsaker. Upprörs över jobbets tilltänkta heteronormativa hemsida med lyckliga kärnfamiljsillustrationer varpå jag erbjuder mig att rita gayporrigare cliparts, transvestiter och rullstolsbundna i paint – gratis.

oIMG_8656 bIMG_5750

Juni – fotar studentbal, kulturhistorisk vandring och alingsåsbröllop. Packar bilen full med konstgräs och lägger gräsgolv i lägenheten på frihand innan jag inser att det luktar fränt av bensin, cancerogena ämnen och inte går att städa. Firar midsommar i skärgården med engångsgrill och blöta skor eller vid ”ett vindskydd vid femmans ändhållplats med min lesbiska väninna”. Ser Sverige-Ukraina på Lindholmen med blågult pannband, lydnadstränar i Slottskogen och bruksar med Mia. Går på krogen med Tina och Emelie, träffar minderåriga norrmän med portabelt könshår i handväskan. Är på hillbillykonferens med jobbet, går all-in, misstror poängräkningen och gör clip-art-diplom. Spelar golf med kollega och vinner, går på bluesparty på packhuskajen och kollar på hästhoppning.  Har semester.

boIMG_6447 litenIMG_7473

Juli – Lediga dagar. Går amundön offroad med Bess och sällskap, äter pannkakor med jordgubbar, är på misslyckade frälsningsmöten på Hönö, dricker Southern Comfort och tar sovmorgon. Är på fullspäckad kennelhelg i Eskilstuna med spår, lydnad, uppletade, marshmallows-på-gräs, mingel, provokationer, plommon-i-burk, Slagstaglass, rödvin, fyra nyanser av ösregn, pitanga-Ramlösa, dildos med inbyggd LED-belysning och annat som hör en ultimat semester till. Förra årets vilsekörningar uteblev i stort sett förutom att jag vid ett tillfälle råkade följa efter en beige bil in på Konsum eftersom jag ”antog” att Linda ”nog skulle köpa ketchup” förutom att den beiga bilen inte alls var JP och att jag därmed hamnade nånstans där jag ”ser en grön buss” och ”ja – jag står i princip still. Jag åker bara lite grann”. Dan blev Härom-Dan med svenska folket efter att ha givit upp nånstans i Ärlatrakten och fick befinna sig på hjärt- och lungräddnings-IVA hos Stigs pensionerade kamrat i Eklången. Jag blir uppsalabo ett tag medan Dan-bilen är på verkstad passar på att prata ikapp med min goda vän Niklas, självplocka jordgubbar, berätta hemligheter och äta sushi. Ser Thåström på Röda Sten, dricker Leonard Sax-drinkar, lagar mat utan grönt i, åker buss med tvättkorg, telefonpratar, äter krabba, går finpromenad med Bess, lånelabrador och kortben i grustaget, ser Take this waltz på bio, äter popcorn till lunch, familjefikar på DaMatteo, lyssnar på Sommar i P1 och bluegrass-radio, är på jobbet och attesterar fakturor samt ätit mängder ipren. Åker till Öland och fotar bröllop samt Bonde-söker-fru-Bengts kameler i motljus.

oIMG_9437 oIMG_0820

Augusti – Bor i en kylig stuga i smålands skogar utan täcke och jobbar på sheltieklubbens riksläger hos Kennel Brainpools och Mia Melakari. Fotar blåbärsbröllop i Horla. Tävlar LK2 med Tvist i Vänersborg i tjugoåttagradig värme och vinner klassen med ett förstapris. Dricker succéartad Young’s Double Cocolate Stout-öl på Ölrepubliken, minglar bort lite tid med kultlegendariska GAIS-tränaren Bo Falk med sällskap, Alet, Martina och Sara samt ser både Nationalteatern, Melissa Horn, 60-talspoppiga the Suburbers, kubanska gitarristen Richard Bona och helt fantastiska Linnea Ohlsson på kulturkalaset. Tävlar rallylydnad i Borås med godkänd runda som resultat. Har Ernholm på besök, lyssnar på 80-tals-HTM-låtar, går parkspår med djuren, stadsflanerar, shoppar porslinsugglor, äter italiensk glass, köper bookbinders-block & nästan en rosa papier mache-ren, dricker otaliga mängder kaffe, googlar på gojibärsallergi, äter indiskt och tillagar en sanktionerad oxfilé i någon märklig halv-8-hos-DIG-middag på andra sidan stan. Vi får absolut inget vettigt gjort, men ändå alldeles lagom med en del mil i benen, skoskav och massor med gott Magasin 11-, Starbucks- och DaMatteo-kaffe av allra bästa sort tillsammans med en social frontalkrock som slutade vid Brunnsparkens bakgårdar där Linda deklarerade att ”om du inte vill bli nedslagen kanske du ska sluta peka på polska alkoholister med ditt orangea paraply och säga ‘du där!!’ med Hippie-röst”. Flyttar, packar, städar och byter lägenhet.

litenIMG_1555 lindabesok

September – Ägnar mig åt att flytta kartonger, planera och genomföra ett stort ångbåtsprojekt på jobbet, färdigredigerar bröllopsbilder och postar, går agilitykurs med Hippie för Emma Björnåsen och lyssnar till Leonard Cohen med eminenta musiker på Ullevi. Bakar kanel- och vaniljbullar till både chefens & mammas förskräckelse. Chefen undrar ”vad fan som hänt med mig” och modern ”om jag var sjuk?”. Men – gott blev det och tjänar perfekt till frukost tillsammans med en löfbergs lila karisma-kopp kaffe. Vickar som agilityinstruktör och vallar får och anka på Kalotes kennel i Vara. Börjar träna sök med Hippie. Äter middag med allra bästa Åsa Q på Karlssons garage och har vin- och prata-ikapp-kväll med min fina vän Elisabeth på Hagabion. Träffar ByråkratA och dricker latte, delar på kardemummamuffins och skyddar oss från regnet under halvdana parasoll. Är på bokmässan, dricker öl med Magnus och fotar en oktoberfest på Partille Station med män i lederhosen och blåsinstrument.

oIMG_3051 litenIMG_3394

Oktober – Tävlar en dubbelhelg med Tvist i lydnad och slår till med två förstapris på rad – och därmed LP2. Är på choklad- och delikatessfestival på Hotell Elit Plaza och sitter i dunklet på Ölrepubliken och spanar på folk. Går en klass 3-elit-kurs med Tvist på Hundarenan. Är på sökkurs med Hippie för Git Hering som bland annat lär oss vikten av att alltid ha ett storpack hemorrojdsalva i bilen. Är på husvisning i Stannum. Ett på bilderna pittoreskt, ”charmigt” trähus ”med potential” som på plats mer bestod av vinda träpaneler, genomvuxen trädgård, suspekta statyer, en grönsjuk damm och ett gäng fastkedjade gipsigelkottar som dekoration i en ledsen björk. Ernholm kommer på besök under förevändningen om en rallylydnadshelg. Tyvärr blev det i princip inget idkande av rallyträning men väl ett oväntat möte med det bohusländska begreppet äggost som enligt Wikipedia något rättframt skulle ”blandas ordentligt tills det skär sig och ätas med en burk sill”. Är på livets första kräftskiva och provar den suspekta och misslyckade mixen popcorn, gammeldansk och svartvinbärsbrännvin. Hippie konstateras förmodad korsbandsskada och vilar.

tvistvinst litenIMG_3940

November – November blir ett kuperat och oregelbundet offroad-hamsterhjul av händelser, känslor och endimensionella (eller mångbottnade) rebusar med z. Samtidigt en helt fantastisk ovanlig kreativitet i en just då helt obegriplig mix. Är på TV4-lottningen inför dam-EM i fotboll, äter middag med Halmstad och smiter tidigt. Å ena sidan går jag spontana och obekymrade promenader med Bess och corgin, gör jättefin wordart-konst med 3-skugga, skrattar mig magont, fotar, drucker finkaffe, hittar samförstånd och längtar. Samtidigt. Lost in this world, I even get lost in this song är signaturmelodin på repeat. Mia gör en fyrstegsplan som heter 1. Fruktsallad 2. Ligga 3. Prata 4. Kaffe – & även om det rinner ut i ett stort ingenting börjar jag gå därifrån, trots oändligt med varför i plural och versaler. Får hela mitt kontorsrum dymomärkt, fotar produktfotografering i hundra varianter av en genomskinlig plastmugg, drabbas av självförvållad grav mjukost- och broccolibrist med tillhörande undersökningar och administrativa spörsmål. Kollar upp Hippie som friskförklaras med klausul. Tittar på agility i Tångahallen och gör pizzafredag till pizzavardag. Fotar en tovad jultomte runt halva stan i duggregn bara för att vara intill.

aIMG_4824 oIMG_4859

December – Efter att ha blivit van vid att det går inte, det för sent, för svårt, tiden är ute, VI STÄNGER 5!!! är det så himla fint att kunna konstatera att det också faktiskt finns människor i mitt liv som ser tjusningen med all-in & dialog i SNI-koder bara för att. Nakenjoddlar, ser Kicktorsken på Backateatern, The Hobbi på Bergakungen och ägnar stora delar av helgerna åt att sitta bakom en figurantgran i Delsjön i åtta minus. Gör hemmasnus som smakar ammoniak, lägger 3D-pussel och trycker på unfriend. Är på spontanbesök i Horla och går årets vackraste promenad i frostsnö, motljus och termoskaffe. Lagar kokbanan, köper fem kilo inlagda grönsaker och gläds åt att det finns nån mer som utan att blinka kör fem vinterhalkiga mil för turiska inlagda grönsaker i femkilosdunk och fyra perfekt mogna kokbananer. Galopperar med hundar i dragselar i Arendal, tränar med Alet och Kei på Åskvädersgatan, firar jul i älvängenland, provar en famn där jag verkligen trivs och hoppas försiktigt att det ska fortsätta som i en bra film med evig Hollywood-snö där man faktiskt kan vara två.

oIMG_4743 oIMG_5117

Lite av varje som vanligt. Eller mycket av varje. 2012 blev kanske personbästa i kaos – fler förändringar, bittra och vackra erfarenheter, flyttar, slut och börjor än vanligt och ändå vill jag inte vara utan. Men 2013 blir så himla bra, det känner jag.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till 2012. Personbästa i kaos.

  1. Emelie skriver:

    Vacker poesi som vanligt <3

    Själv tror jag fantastiskt mycket på 2013 och jag önskar dig ett finfint år. Kram på dig <3

  2. Anna skriver:

    Njuter av flowet i dina ord – du får tankarna att dansa en vild dans som först verkar helt planlöst kaotisk men i vilken det så småningom dyker upp en rytm, en riktning. Du är för mig en genomfin människa – inte sådär klyschigt perfekt utan finpåriktigt – och jag hoppas att ditt, Tvists och Hippies 2013 blir fyllt av fantastiskheter. ♥

    • hippyland skriver:

      ÅH Tack Anna! Det bästa är att jag tror att det faktiskt blir just fantastiskt eller nära, & lite mindre kaotiskt än 2012. Detsamma till dig, allra finaste vän!

  3. Mia skriver:

    Jag är inte på poetiskt humör för fem öre, så jag säger bara: jävvligt go sammanfattning! Full fart fram mot års framgångar!!

  4. Ping: 2013. En färgglad sammanfattning. | HIPPYLAND

Kommentera

