Man blir bättre när man tränar.

Dåså. Då har vi funderat på det strukturerade träningsfrånfället ett par dagar & utarbetat någon form av plan som känns bra. På kylen hänger numer ett A4-papper med ett antal uppskrivna moment där jag & Hippie varje vecka fokuserar extra på ett par av dem. Jag orkar inte föra träningsdagbok eller millimeterförbereda, men dessa ledord blir en lagom plan för vad vi ska fokusera på kommande vecka. Dessa ser just nu ut som följer:

Apportering
Platsliggning
Fotgående
Nosarbete
Kontaktfält
Stadga
Fjärr
Ställande
Läggande
Sättande
Inkallning

Jag har medvetet än så länge valt att utelämna större kategorier eller bredare grundfärdigheter. Dels för att jag inte än riktigt har utarbetat vilka jag tycker är viktiga & dels för att jag tror att det mesta sitter i ryggmärgen & hanteras under tiden vi tränar annat. Kommer jag på det blir det ett kompletterande blogginlägg. Men just nu kör vi helt enkelt på att helt enkelt hugga tag i lite agilitygrunder, underhålla nosarbetet & börja lydnadsträna med prio på att stämma av lydnadsklass 1-momenten. Jag kommer absolut inte orka föra excel-dokumentation på vad, när & hur vi tränat utan jag tror det ger sig självt vad exakt vi behöver träna på när vi ger det flera pass i veckan med samma moment.

Vad gäller vardagsbiten med koppelgående, uppbindning, inkallning från störning, inte-jaga, passera hundar i koppel & lös, hälsa välartat på folk etc tar vi det just nu lite som det kommer & slasktränar lite varje dag när situationen bjuder. Beroende på om det behövs eller inte får det längre fram bli en egen kategori där jag benar ut olika bitar vi behöver träna mer på & lägger det till planen, men just nu får det vara.

Inför nästa vecka kör vi på fotgående & apportering & har redan börjat med ett par pass med bra resultat. Återkommer helt klart i frågan men just nu har vi en tillräcklig grundstruktur & i alla fall något konkret att hålla oss till.

Två frågor.

1. Hur genomtänkta är ni med vardagsbiten? Har ni en plan för vad ni vill att de ska kunna & hur ni ska komma dit?

2. Vilka kategorier eller grundfärdigheter lägger ni extra krut på i träningen?

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Man blir bättre när man tränar.

  1. Sandra skriver:

    Fin plan tycker jag!

    För att svara på dina frågor så njae, vardagsbiten blir lätt att jag från början siktar in mig som en igel på de bitar senaste valpen/unghunden hade svårt för. Bara för att snart inse med stor lättnad att den nya är exemplarisk på de bitarna och då slappnar jag av. Att jag långt senare inser att det fanns andra bitar som den nya inte var ett dugg bra på och som jag inte tränat ett dugg på är ett annat kapitel. ;)
    Men vardagsbitar som är viktiga för mig är: inkallning, passivitet, kunna följa med överallt och ”uppföra sig”, funka i vardagen med barn, andra hundar osv och hantering av olika slag. Kan dock inte påstå att jag har nån direkt plan. Iaf inte förrän nån bit visat sig svår för just den här hunden och jag behöver tänka till.

    Grunder? Leka! Och att förstå konceptet med att jobba för belöning. Men sen lägger jag upp det efter individ och vart jag tänkt komma och när. Med Glassa är jag tyvärr inte ett dugg genomtänkt… :/

  2. Mia skriver:

    1. Hur genomtänkta är ni med vardagsbiten? Har ni en plan för vad ni vill att de ska kunna & hur ni ska komma dit?

    Jag testar av varje individ som kommer hem för att se var styrkorna och svagheterna finns, och ser till att lägga krutet där det behövs. Jag försöker att vara lite strukturerad, men även väldigt free-baseande. Går mycket på devisen Don’t fix what ain’t broken, så tills dess att man ser att något KAN bli ett problem så lägger jag inte mer vikt vid någon del av vardagsträningen än någon annan.

    Fast allra mest så kör jag bara på med vardagen, så valpen får lära sig direkt från början att ”så här gör vi, så här gö vi INTE”. När man har väluppfostrade hundar sen innan får man ju mycket gratis, ex har Barney lärt sig ”inte springa ut genom dörren när man säger ”vänta”, ”inte hoppa direkt ut ur bilburen förns man får tillåtelse” etc genom observationsinlärning av de andras beteende. Mycket smidigt ;).

    2. Vilka kategorier eller grundfärdigheter lägger ni extra krut på i träningen?

    Lek, lek, lek och värde på ätbar belöning. Vill ha MAXAT belöningstänk och belöningsförväntan hos hunden (detta är nästan det enda vi tränat med Barney hittills) Snart ska vi blrja med ”ta i- träning” och stadga. ”Stå” (för utställning). Ska börja med agilitygrunder denna vecka (skålskick, cirkelarbete, hindervärde, hinderfokus, sitt kvar osv.).

    Men A och O är lek och värdet i belöningarna.

  3. Jo skriver:

    Jag tränar massor med allmänlydnad, eller saker som gör att mina hundar i alla fall ser allmänt lydiga ut. ”Momenten” är:
    1. Skvallerträning: allt som rör sig = godis/lek hos mig
    2. Hund/Folkmöten: a) sitt still i vägkanten & ät godis medan de mötande passerar
    b) (när a) fungerar) gå ”vardagsfot” genom mötet
    3. Framförgående: håll fokus framåt så kommer belöning över huvudet. Används så småningom när vi möter folk, hundar och framförallt cyklister och inkallning inte är ett alternativ.
    4. Brytord. Hundarna har varsitt eget ord som betyder ”sluta med det du håller på med, omedelbart!”. Eget ord gör att jag kan komma åt en specifik hund utan att behöva använda namnet i en tillsägelse, och mina nuvarande ord ”Bryt” och ”Usch” är inte lika vanliga i dagligt tal som t ex Nej, vilket är en stor fördel.
    5. Inkallning, både uppbelöning av att hundarna kommer in och kollar läget spontant, och rena inkallningar.
    6. Godistransporter, faller lite in under punkt 2, men jag tränar det mycket på stan och sånt, vill kunna lita på att om så himlen eller ett litet barn trillar ner över Rallys huvud så kommer hon att fortsätta äta på sin godis.
    7. ”Var är katten” = sätt framtassarna på närmsta träd/stolpe etc. Mycket praktisk konst när man behöver parkera hunden nånstans på avstånd, funkar oftast bättre än t ex ligg.
    8. Gå bakom mig i trappor. Gäller bara Rally eftersom det bara är hon som kan dra omkull mig när hon försöker jaga katten som bor på vår loftgång.

    Utöver detta kör vi massor av agilitygrunder, lydnadspill, fysträning och sånt i skogen, men jag tror att detta är ungefär det vi tränar på i vardagen. Notera att koppelgående inte finns med bland punkterna, jag har har sele, vardagsfot och ont i ryggen istället.

  4. Linn skriver:

    Vilken häftig bild!! Vilken blick! Man blir ju helt tagen!! :)

  5. malinwijk skriver:

    Njaa hm. På fråga ett tänkte jag just skriva att nej jag har ingen plan alls men vid närmare eftertanke har jag nog i själva verket en EXTREMT klar bild över hur jag vill att det mesta i vardagen ska funka. Jag har någon slags ”grundkoncept” som sen anpassas en aning till varje individ som tas in i flocken. Det som anpassas är i första hand hur mycket eget ansvar hunden ska ta vs vad hunden ska utföra på kommando. Samt VILKA kommandon som är lämpliga att hunden kan. Ju ”mer” hund desto fler kommandon har det vart i min flock tror jag.

    På fråga två vill jag nog lite luddigt svara belöningarnas värde, belöningskontroll, ”kämparglöd”, stadga & explosivitet. Jag har säkert glömt femton grejer och höll mig knappast till de där kategorierna jag svamlade om. Men saken är ju liksom den att bara hunden lär sig spelreglerna (idealet för mig vore: du älskar dina belöningar, du vet när & hur du får ta dina belöningar, du vet att du måste anstränga dig så mycket du bara kan för att förtjäna dina belöningar. Och kanske också: information om hur du når dina belöningar kommer från mig(=lyssna noga!)?) så är själva momenten piece of cake sen. Och jag upplever litegrann att är man noga med övningar i det jag skrev i början av stycket så får man liksom en hel del fokus, attityd & engagemang på köpet.

Kommentera

