Inspirationslavemang & hundträning – eller brist på.

Öppnar en porteröl & mormorskakorna ur frysen i hopp om inspirationslavemangseffekt. Det här blir ett hundraprocent hundnördigt blogginlägg – så resten av er som tänkte läsa om senaste veckans mer eller mindre exklusiva sommardrinkar, tilltänkta gör-det-själv-köttätandeväxt-kit, hur det är att försöka spy upp två danska korvar med bröd klockan 00.30 en tisdag, balfotografering, ”AAAH – det luktar bensin i hela bilen”-misär, anka i svamp-måltider, hur meningen ”nu lämnar jag dig för en kompost” faller ut i ett socialt sammanhang, varför jag fick feeling & klippte till ett par lila plyschshorts som jag ogenerat dessutom uppenbarligen kunde tänka mig att använda offentligt & annat som helt oundvikligt verkar höra vardagen till får hållas en stund till.

Strukturerad & målinriktad hundträning.

Eller snarare bristen på sådant som för all del verkar mer vanligt förekommande enligt en snabb statistisk sammanställning av mina senaste veckor. Det är visserligen okej också ett tag – vi långpromenerar varje dag & slasktränar under den tiden nödvändigheter såsom följsamhet, gå vettigt i koppel belönar upp spontankontakt, hundmöten, inte jaga fiskmåsar, vardagsfot etc.

MEN.

Nånstans trivs jag ju bäst som nörden. Visserligen är det trevligt att vakna till nån som är glad & det är med all säkerhet nyttigt att röra på sig några timmar om dagen & en prickig, söt hund ökar helt klart möjligheten till ragg på stan en helt vanlig vardagkväll (BEEN THERE) men det är liksom inte tillräckligt för mig. Hundarna tar strukturerad träningsuppehåll helt okej – Hippie spelar lite oftare bowling med ipaden & Tvist ligger lite oftare sur & vaktmorrar den rosa pipgrisen. Ingen katastrof med andra ord.

Men jag behöver en plan.

Ibland är det, som Lisa Toffts kanin, bara lite svårt att komma igång med skuttandet.

I alla fall efter att ha blivit omplacerad av livets omständigheter till en flerhandslägenhet nånstans bland betonglagda ängar & höghus i en storstad med ett jobb som ständigt går ut på att tänka, skapa, kreatöra & genomföra. Väl hemma slutar det ofta med att jag går ett par timmar med den ena benet framför det andra & avslutar med fyrtiofyra matcher rumble på ipaden.

Jag behöver en plan.

Tvist går på sparlåga men rutin om vi bara får skägget ur som har fastnat så satans hårt i brevlådan – Hippie behöver lära sig en uppsjö viktiga tävlingsgrunder & några ännu viktigare don’ts i vardagen.

Så. Vi behöver en bra plan. Vi behöver öka träningsfrekvensen. & vi behöver känna att det är kul, leder framåt mot ett tydligt mål & blir en bra balans mellan detaljer, helhet, vardag & tävling. På en begränsad mängd tid & resurser. Vi behöver börja i början & ta vid där vi slutar. Se meningen & riktningen framåt snarare än att träna bakdelskontroll på en pepparkaksburk ena dagen & planlöst leta tändstickor på en ryamatta nästa dag. Hitta en kontinuitet. Hitta inspiration. Sikta mot ett mål. Komma igång med skuttandet igen.

Porterölen & mormorskakorna är slut & den konkreta planen för idag uteblir. Vi har egentligen verktygen & många fina grunder – de ska bara integreras i varjedagsvardagen, döpas till kommandon, skapa helheter, sammankopplas med inspirationen & bilda kontinuiteten. Bli nåt.

Men skicka lite pepp så länge är ni snälla. Vi återkommer.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Inspirationslavemang & hundträning – eller brist på.

  1. Mia skriver:

    Pepp pepp pepp!!

  2. Liza skriver:

    Det kommer Elin! Första steget mot att komma igång med skuttandet är att identifiera att det är just det som behövs komma igång med, steg två är att börja utforma PLANEN med stort P! Sätt upp ett absolut sistadatum, eller anmäl ännu hellre till tävling: det brukar leda till superstrukturerad träning à la hundhysteri och skuttandet kommer liksom igång av sig själv igen! Alternativet kan vara att shoppa hundträningsgrejer som man bara mååååste använda, lite dyrare men ganska effektivt;) Heja, heja!

  3. Sandra skriver:

    Åh, jag behöver precis allt det där och i dubbel upplaga!! Allra mest skulle jag nog behöva hjälp att börja skutta. En stor fet spark därbak och en feting till morot där fram. För mig är inte själva strukturerandet och planskrivandet problemet. Det lyckas jag ofta med men alldeles för ofta blir det aldrig mer än just en plan och strukturen följer aldrig med ut från pappret till gräsmattan. Jag behöver likasinnade träningskompisar men i den deprimerande bristen på körkort gör det svårt och tråkigt…

  4. Malin skriver:

    Du skriver så himla, himla bra! Sitter och fnissar lite för mig själv när jag läser.

    När det gäller hundträningen! För att komma ur den värsta apatin skulle jag föreslå kompisarna penna och papper. Skapa en överblick och skriv ner alla tusen saker som du skulle vilja lära hippieungen. Kanske märker du att där finns vissa kategorier. Kanske märker du att vissa beteenden hamnar under samma kategori? Kanske kommer några av kategorierna att heta sånt som stadga/explosivitet, apportering, belöningskontroll, stimuluskontroll & vardagslydnad?

    Att börja från början är bra, men kanske inte med alla tusen saker samtidigt. Inte helt olämpligt vore det att förslagsvis välja ut en punkt ifrån fem kategorier och låta dessa fem punkter bli era första skutt?

Kommentera

