I’m concerned about some of my hobbies del 1.

I vanliga fall brukar jag städa & sanera hemmet nån förmiddag i veckan. Det inkluderar både veckans disk, heltäckningsmattan av smutstvätt & de numer bekanta begreppen torr- & våtstädning. Då & då bildgooglar jag även på saker som ”rengöring + köksfläkt” & ”så många bakterier bor i din disktrasa”, får superpanik & engagerar mig i nån form av större saneringssatsning – oftast inte med hundra procent lyckligt slut. Resten av veckan tenderar jag ohjälpligt att ställa en stövel på skohyllan, en i handfatet, en kaffekopp i bokhyllan, ett vinglas i fönsterbrädan & alla ”obs – asviktigt!!!!”-post it-lappar lite här & där – en på kylen, en i kylen, en i träningsväskan & ett par på ”det här är ett bra ställe”-ställe med stundtals haltande logik.

Det finns säkert någon långsiktig trestegsplan för att sluta upp med en sådan vardagsslarvig obetänksamhet men med tanke på det bara är jag, hundarna & murgrönan (ja, MURGRÖNAN!) som lever här är det okej för stunden. Nå.

Idag är det visserligen bara måndag men jag fick ändå någon form av sällsynt feeling efter jobbet – satte på god musik, stuvade med god tillförsikt om i skohyllan, diskade ett par likörglas & knöt ihop soppåsar. I lite sådär ”ta en sväng med dammsugaren”-anda. Slog upp ett halvt glas rödvin sådär som de gör i inredningsmagasin, städade kylen & slängde utan urskiljning men med snusförnuftig belutsamhet allt som var grönt, luddigt &/eller oigenkännligt. Knölande soon-to-be-vaccin-varorna tillsammans med betalda räkningar & reklam i en gigantisk plastpåse som jag tills vidare placerade på spisen. När jag ändå hamnat i detta sällsynta men pragmatiska & långsiktiga vårdande mood gav jag mig i kast med avancerad matlagning – öppnade en låda färsk svamp & satte på spisplattan på tolvan i en ambition av koka vatten till idealmakaroner & ställde med framförhållning fram den rosa äggklockan till de uttalade ”7 till 8” minutrarna.

Tittade under tiden till murgrönan, kaktusen, tog en svängom med Ö&B-sopkvasten & suddade strävsamt tandkräm från handfatet. Efter en stund inser jag att ryker & luktar bränt från köket. Joggar med förskräckta steg från ena sidan på lägenheten till andra – för att inse att jag satt på fel spisplatta & därmed satt eld på plastpåsen med lättantändliga pappersräkningar & bortglömda livsmedel från 1986. Rycker åt mig påsen som såklart är trasig i botten eftersom den brinner varpå en handfull grönluddiga köttbullar, en ölflaska, ett par mögeltrötta prinskorvar & ett dussin brinnande räkningar flyger genom köket i någon form av svarthumoristisk seriehumorstragik.

En hög med räkningar & en ensam fräsande & möglig prinskorv åker dessutom bakom spisen & fortsätter brinna & blir till söndervittrande kol över elsladden.

I det här läget ringer jag självklart Linda Ernholm för råd som – ve & skräck – för en gångs skull inte svarar. Med en blandning av visst mått av uppbådat mod & dumdristighet får jag endast i mitt eget vardagsbräckliga sällskap kravla mig bakom spisen & släcka bränder, skrapa bränd plast från spisplattan med en osthyvel, hejda eld i diskhon & peta upp mögliga, vidbrända köttbullar från plastgolvet samtidigt som jag öppnar alla fönster, schasar ut djur ur köket, försöker vädra ut brandrök & sopa ihop spillrorna av min nyligen erövrade tillförsiktiga vardagspragatiska livshållning.

Imorgon blir det ingen drastisk, oöverstiglig förändring av livs- & köksvanor. Det verkar livsfarligt. Elin – vardagen 0-1.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till I’m concerned about some of my hobbies del 1.

  1. mivinnas skriver:

    ASG! Tack för dagens skratt bästa Elin. Haha, det är inte lätt när vardagen bitchslappar en ;-)

  2. Haha! Kan helt klart säga att detta inlägg gjorde min morgon! :) Som kändes lite tragisk då valpen snodde osten från köksbänken två (!) gånger :) hihi

  3. Kei skriver:

    Leve murgrönan!!
    Jag eldade upp en kaffekokare en gång med samma stilfulla teknik. Bäst.
    <3

  4. Sandra skriver:

    Du är underbar Elin!!

  5. Ett hundliv skriver:

    Phu, det låter som en sån där grej som jag skulle kunna göra! Skönt att vi är fler! =)

    • Kei skriver:

      .. men min murgröna håller på att dö. Så jag vattnar den frenetiskt, så den övervattnas och dör. Fan.
      Så håll fast vid din.
      GMBK på lör em? Jag planerar att spendera lördagskvällen där typ.

      • veralus skriver:

        Kanske! Har inte riktigt bestämt om jag är i skåne & kollar på bengalkatter, på Poetry Slam-SM i Majorna eller i hundträningstagen på lördag. We keep in touch! :-)

Kommentera

