Skruvdragarhot, gammal thaimat & (tack & lov) försvarsröret i hårdpapp.

Dagens reality check. Jag är verkligen kass på att strosa runt i 50-talsprickig klänning & vattna mina ljuva orkidéer med vintagevattenkanna. Men ibland önskar jag att jag hade mer städångest.

Eller som min kloka vän Sara sa när jag berättade att jag kanske ville bli en sån där som planterar långsiktigt & vattnar murgrönan exakt lagom mycket – ”Du är tjugotre. Köp en blomma. Låt den dö”. Jaja, det är svårt att rent praktiskt göra revolution & diska samtidigt.

Igår spontanträffade jag Kelpiekei på Korsvägen för kortpromenad till Musikhögskolan & den tillfälligt ihopsatta men extremt seriösa Körkampen. De snabbt uppdelade körerna som strax innan konserten kom att heta The Goldens respektive The Feeling tävlade mot varandra med låtarna Diggelo Diggley samt Dansa i Neon inför professionella juryögon. Det var med stor glädje jag & Kei såg oss i det vinnande laget, trots att vi redan innan druckit både ett glas uppladdningsvin på Evas Paleys uteservering i 10+ samt ett glas segervin med tillhörande surt ess respektive en lyxig tvåkronorsgeisha.

Dessutom bokades både peppig måndagsträning & after noon-te med sconesbuffé till framtiden efter att ha instiftat konceptet ”torsdagsfeeling”, diskuterat Poseiodons könsorgan & officiellt (åter)uppstartat gruppen Golden Breivik Göta Hundträning Med Stämsång till jul.

Perfekt uppladdning för en ordinär arbetsonsdag. Efter att ha ätit tre ägg till frukost istället för det sedvanliga koffein-nikotin-socker-dieten (”socker & koffein byggde denna kropp” som Mona Kjernholm brukar säga & posa med sin atletiska uppenbarelse) for jag till jobbet. Framåt eftermiddagen tätnade mystiken när någon hade ställt en påse gammal thaimat & en kopp grönt te på jobbtoan. Jag blev såklart förste misstänkt (precis som när alla kaffekoppar är slut i lunchrummet eftersom de står kvar på mitt skrivbord), men nekade ihärdigt & brutalt. Jag & kollegan MTC tog istället tag i saken för att hitta denna vedervärdiga människa som på ett så subtilt obehagligt sätt stört ordningen & satt igång ett helt maskineri av svensk, lågmäld vardagsångest bland personalen, när plötsligt lappen ”Är det här din för helvete? /Biblioteket” under mystiska omständigheter dök upp på ett skrivbord nära mig. Vid arbetsdagens slut var dock mysteriet fortfarande olöst. Tillsammans med att två vaktmästare dök upp med varsin skruvdragare som de oprovocerat riktade mot mig så att jag snabbt fick plocka fram mitt försvarsrör i hårdpapp som alltid står i hörnet bakom min kontorsstol (efter att jag & MTC hade fajt i korridoren & jag råkade sopa till chefen & jag sa ”jag ska nog gå tillbaks till mina ordinarie arbetsuppgifter” & han sa ”ja”) blev denna onsdagen fullt tillräckligt dramatisk för en vän & timid kontorsarbetare som mig.

Imorgon ska jag (förutom att överleva jobbet i dess mest pragmatiska betydelse) ägna mig åt fysträning & promenad av djur för att sedan spendera kvällen med att filéa en hel torsk & kolla på en suspekt kultfilm. På måndag har jag gjort mitt andra försök på två månader att boka en tvättid så jag ber om alla tummar att det innehåller mindre vardagsmisär än sist.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skruvdragarhot, gammal thaimat & (tack & lov) försvarsröret i hårdpapp.

  1. Alltså… Hur kan man skriva så intressant om så egentligen vardagliga saker? Ditt sätt att skriva fångar verkligen läsaren från första stund och även om dina inlägg vanligtvis är långa så är det omöjligt att inte läsa klart dem! Helt underbart! Skriv en bok! :-)

    • veralus skriver:

      Haha – jag älskar detaljer, vardagsmisär med humor & har rätt livlig fantasi. Bakar man ihop dem & rör om väl blir det Hippyland. Tack för din peppiga kommentar! Blir det en bok en vacker dag lovar jag att underrätta på bloggen & ge bästapris till er som peppat längs vägen.

  2. Adéla skriver:

    Snygg blogg och fina bilder! Och väldigt fin hund. Läste att du bor i götet, gå gärna med i gruppen http://www.facebook.com/groups/229199753855812/. Vi tänkte få ihop hundfolket i götet lite! (:

Kommentera

