Lite om skräphunden. & om whiskey, lyktstolpar & att lägga bollen i gräs.

Lite om mitt fantastiska skräp. Eller hyenan, frukten, persikan & masken som hon mest heter till vardags. I februari bytte jag lantliv, samboliv & storflock till hyrestvåa i storstaden med ensamlivet, Älghunden & hans långbenta syster. Från att ha haft appellplan med hinderpark ett par hundra meter från ytterdörren, skog bakom knut & nära till Yoghurt & Blåbärisk pepp, mjölkskum & planering hamnade vi ett nytt sammanhang med betonglagda ängar, nya brukshundklubbar, Blåbär på flera mils avstånd & en ny vardag att pussla. Trots att jag kan sakna landetlandets raka, praktisk inriktade vardagsproblematik & okonstlade sociala umgänge trivs vi finfint i staden & har börjat acklimatisera oss. Tillsammans med Sabine & Peter med djur har vi upptäckt lite nya promenadvägar – finfina Vättlefjällsmilen & Lilla Delsjörundan, Amundön runt & Stora Delsjön med Bess & kortben. Därtill har vi fått lite nytt & nygammalt träningssällskap i våra favoriter Alet, katten & BZ-Ess, Kei & kelpieAske, Bess & Steira & Karin, Kata, Alice, Carmen & den lilla nya. Vi har hängt på Kungälvs BK, GMBK & Partille BK & däremellan utnyttjat varje stadsträd till handlingsträning på vardagspromenaderna. Under våren har jag gått två tävlingslydnadskurser på fina Göteborgs Hundarena för Mona Kjernholm. Jag kan inte säga att vi legat i hårdträning mellan kurstillfällena men är ändå nöjd med framstegen – Hippie är otroligt mottaglig för träning har en massa fina kvaliteter såsom tryck, tempo, koncentration, uthållighet & är väldigt lätt att forma. Platsliggningsträning, apportering, läggande & ställande under gång, länkning, nosduttar, rundaträning, fotingångar & position påbörjade tillsammans med startträning i agilityn, cirkelträning, framför- & bakombyten i torrhandling, springa-fort-mellan-hinderstöd, kf-träning (två på, två av) & tunnelträning. Spåra har vi knappt alls gjort i vår, men väl lekt med spårapporter. Snart ska jag ta mig i kragen & komma igång med att hårda spår för i den lilla prickiga bor en riktig spårgud.

Som många andra brukshundar i sjumånadersåldern med massa tryck, tempo & vilja har vi istället våra duster i vardagen – passivitet, uppbindning, koppelgående, vettiga hundmöten & lite allmänt balla-inte-ur är inget som finns gratis men som jag hoppas faller på plats med tid & idogt arbete. Hon är inget lejon & kan vara lite bekymrad stundtals (det är inte för intet hon har fått smeknamnet Torgskräcken) men är väldigt social, lekfull, uppmärksam, lätt att hantera, fysisk & gullig.

Den här bloggen har mest handlat om finvänner, vin, lägenhetsliv, lax med lök & suspekta kultfilmer det senaste – men det är för all del Hippie & Älgen med hundträningen, långpromenaderna & alla påtagliga vardagsbehov som håller mig stadigt förankrad i verkligheten, tillsammans med vänner som krasst svarar ”din bil kommer ändå inte orka fram” när jag funderar på att dö revolutionsdöden genom att köra ner för ett stup som Thelma & Louise i filmen med samma namn. (Även om jag nyss deklarerade för Ernholm att jag ”bara hade svårt för alla ämnen i skolan som innehöll nån form av verklighetsförankring”). Att djuren inte fått samma uttrymme i bloggen betyder inte att jag bytt regnpromenader, träning & brukshundklubbliv mot annat. Bara att vi gör det också. Däremot har jag tappat lust för recenserandet, träningsbokföring & A4-bloggande om träningskriterier. Vi mest gör & tränar på. Kanske kommer vi inte till VM på det, men vi har roligast så. Lite lägg bollen i gräs & se vad som händer.

Vera bor sedan ett par månader permanent hos L & stortrivs nog med full uppmärksamhet & agilityträning. Jag saknar agilityträningen & att köra bana nåt hiskeligt, men får förhoppningsvis min agilitydos något mättad i slutet på månaden när jag & Hippie är observatörer på Vappu Alatalos hoppteknikkurs på Orust. Ett par RUSTA-hinder & lite tävlingsbesök till försommaren så är vi med i matchen igen.

Så – all ära åt suspekta, kinky 80-talsfilmer, middagsbjudningar, nattliv, murgrönabekymmer & nya fantastiska hjärtevänner men jag hade inte kunnat balansera om jag inte fick långpromenera i tokregn & vakna av en hysteriskt glad valp & en frisbee i ansiktet.

Från whiskey, vardagsångest & poesi till kvällsträffar med lydnadsträning i P-hus, vandringsmil i benen & agilityträning runt lyktstolpar. Exakt som jag gillar det.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Lite om skräphunden. & om whiskey, lyktstolpar & att lägga bollen i gräs.

  1. Mia skriver:

    Underbar blogg <3 Låter verkligen som att livet ligger i balans mellan högkultur&kräla i lerpölar på appellplan. Känns bra Yoghurt. Känns bra <3.

    • veralus skriver:

      Ja – när man väl lyckas balansera mellan finkultur, finkaffe & suspekta kultaktiviteter – & lerakrälande, hundnörderi & heldagar på bruks. DÅ är livet allt bra det. Men jag saknar dig <3

  2. mivinnas skriver:

    Härligt härligt Elin!

  3. kentskadad skriver:

    Jag anser mig bra på att skriva texter, ser det faktiskt som min enda riktigt naturliga talang. Men så klickar jag mig in här och undrar hur fan jag tänkte. Detta skall tolkas som mitt något suspekta sätt att berömma dina texter, inklusive lite bitterhet & en skvätt avundsjuka, något som ter sig oundvikligt om man heter Julia. Kort sagt, jag gillar att läsa det du skriver, du har en förmåga att göra det mesta intressant!

  4. Agnetha skriver:

    Instämmer till fullo med ”Kentskadad” och ikläder mig en generande rodnadsfärg över mina egna tillkortakommanden och en icke så klädsam grön ton av avundsjuka.
    Hell dig, Elin!

  5. Linnéa skriver:

    Håller verkligen med övriga kommenterare, ditt sätt att skriva ger min hjärna lite skön stimulans. Och jag är farligt kär i din valps pussvänliga nos!

  6. Sandra skriver:

    Hon är så fin, din prick! Jag ser fram emot att få låna (och lära känna henne lite) både henne och finaste farbrorhunden när du reser bort. Hippie och Glassa kommer se ut som Helan och Halvan! :)

Kommentera

