att bli jagad av en älg vs att hantera en tvättmaskin. helvete.

Lite bakgrundsfakta innan ni dömer mig.

Efter tre år i urskogen i ett tvåhundra kvadratmeter stort hus utan tidsenlig isolering, två ibland gnälliga men visserligen tappra bilar och tusen kvadratmeter tomt har jag drabbats av, löst (mer eller mindre självständigt) och kommit till insikt om en del vardagspraktiska grejer.

Till exempel hur man dödar skadedjur med cumaringift, hur en elgräsklippare låter (eller inte låter) när motorn i den brinner upp för att man har försökt klippa tjugo centimeter högt gräs, att sparris blir jävligt hård när man steker det i trettio minuter, vad som händer när man trycker på knappen ”night panel” på en SAAB 9-5, att det gör jätteont att dra ur brinnande extraljuskablar ur motorhuven när det har blivit brand & kortslutning i den hemmakopplade extraljusinsatsen i en V40 (& att det bästa alternativet är att inte gasa upp till hundratjugo & släppa ratten), att torktumlare inte vanligtvis brukar vara trådlösa, jag vet hur det känns att bli jagad av en älg, hur man tätar hål i husgrunden med gullfiberisolering, hur det är att starta, driva och deklarera företag, att azalean vill slippa umgänge med heta element (& tystnaden som uppstår när man ber blomsterlandskunden att inte glömma vattna sin plastblomma & hur man försöker släta över det faktum att man som butiksbiträde inte ser skillnad på en plast- & en riktigt blomma), hur det låter när det knakar på mjörnisen en ensam vinterdag, vad som händer när man försöker laga mat med elvisp & inser att allting blir väldigt mycket ”med sås på”, jag vet hur en flugmassgrav ser ut, hur man slår stolp med gummikluppa, att det går med lite vilja att köra hästtransport genom McDonalds drive-in, hur man sprejar 5-56 i nyckelhålet när det är tjugo jävla minus ute, hur man transporterar ett portabelt elverk över en leråker. & en del annat.

Så.

Några saker som jag som nybliven stadsbo bittert fått lära mig den senaste tiden som jag däremot inte hade någon uppenbar kompetens inom sedan tidigare är bland annat att hur mycket en p-bot kostar om man missar fenomen som gatustädning och parkeringsregler (I PLURAL) samt senast igår – hur premisserna för hur en kollektiv tvättstuga fungerar.

Efter att ha skjutit på det en månad tog jag i lördags mod till mig & bokade en tvättid i den gemensamma tvättstugan. Jag tänkte glatt överraskad & full av tillförsikt att ”gud så käckt ingen har bokad tid på söndag mellan 16-20 när den i övrigt är uppbokad precis varenda tid två veckor framåt” samt ”nåväl, ibland ska man väl ha lite tur också”. Än så länge anade jag inget oråd. (Även om jag borde lärt mig efter att ha försökt köpa en asbillig audi A6 på järntorget en fredagkväll klockan 22 som luktade marijuana & stod skriven på ett företag i malmö – att väldigt få saker är så bra som de först kan verka).

Tio i fyra fyller jag fyra fulla maskiner tvätt, betraktar dem nöjt tugga i gång & går en rask offroadpromenad i delsjöspåren med djuren. När jag en & en halv timma senare är tillbaka för att hänga min tvätt svarar ingen av maskinerna på mitt tilltal. Luckan låst. Strömmen av. Varken med böner eller våld får jag någon som helst reaktion. Kollar jordfelsbrytarna, läser instruktionsboken & går sedan med en blandning av bestämda & uppgivna steg till dörren märkt med ”elcentral” för att ”se om det har gått en propp eller nåt som jag kan åtgärda” innan Ernholmjournen som samtidigt var på telefon stoppar mig med ett ”alltså – NEJ. Du går. Inte. In. Där”. När jag hör det inser jag att det eventuellt finns viss tidigare fog för att just låta bli saker som kombinationen ”el, vatten & tvättstuga” samt allt som börjar på ”el-” (& alldeles särskilt om det slutar på ”-central”) & ringer istället jourcentralen på SOS Alarm & säger kompetent att ”det har uppstått ett elfel i tvättstugan. Taklampan funkar men maskinerna är döda. Jag har kollat alla jordfelsbrytare (jag sa emellertid inte att jag försökt bryta upp samtliga maskiner med våld men att inte heller det hade lyckats), så nåt är fel – säkerligen en propp som har gått” tipsade jag nonchalant.

När jag senare i natten går ner till tvättstugan för ytterligare en undersökning ser inte ens jag utan någon annan att det i arial storlek 72 står en gigantiskt stor skylt med:

TVÄTTIDER:

MÅN-FRE 8-20
LÖR 8-20
SÖN 8-16

Jag kan inse att det skulle kunna uppfattas som till viss del vardagsinkompetent att inte ana oråd när tvättstugan är fullbokad alla dagar utom just tiden 16-20 på söndagar samt att det inte nödvändigtvis har behöver ha gått en propp när tvätten blir inlåst utan att elen effektivt slår av på inprogrammerad basis när tvättid ej är & att maskinerna därför inte går att öppna (ens med våld) samt att tänka att ”varför har ingen ställt sig här?!” & sedan inse att det är för att det är p-förbudszon med böter i resultat. Men ja. Vid halv åtta i morse var jag i alla fall uppe för att skyndtvätta maskinerna i snabbprogrammet 30 grader ylle innan tvättstugan skulle ockuperas klockan 8 & kunde konstatera att både helvete vad trött jag blir på mig själv men också:

Nästan rent i alla fall.

Några bilder på findjuren från den snålblåsiga hönöutflykten utan vinst:

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till att bli jagad av en älg vs att hantera en tvättmaskin. helvete.

  1. åsah skriver:

    skrattade väldigt mycket när jag läste detta. men sen insåg jag att jag säkerligen gjort exakt samma sak! vad är det för hus som man inte kan tvätta i på söndagar?! missionsförbundet? katolska kyrkan?

  2. Ulla-Brith och världens bästa Slip och Skoj skriver:

    Ja, vad är det för smarthuvud som bestämt att ni inte får tvätta en söndagkväll. Det är du man kanske är hemma.
    Gud vad syskona är olika varandra :-) Inte bara till utseendet utifrån det jag läst.

  3. Matte skriver:

    Elin – du är fan BÄST! =)

  4. Linda Ernholm skriver:

    Alltså, jag skrattade så mycket att jag har fortfarande ont i magen :D Fast det är klart, jag har ju hört nästa 100% av det där ”live” i realtid liksom :D Fantastiskt!

  5. Åsa skriver:

    Du är under ”utbildning” men det är inte synd om dig kära Elin – du har ALLT utom möjligen lite pengar ;)
    Kram på dig /Bordellmamman

    • fint som snus skriver:

      Ja, för vem behöver pengar, karlar, en hel bil, mat på bordet & en gnutta framtidshopp när man har en egen bordellmor ;-) ?

  6. Malin skriver:

    Fint att du börjat blogga igen Elin, dina ord är alltid himla läsvärda! Lycka till med stadslivet, man lär sig något varje dag och det är ju bra :D

  7. Ping: 2012. Personbästa i kaos. « Fint som snus

Kommentera

